MATHENESSE UIT HET ARCHIEF

Hoe kwam de Citrusveiling aan fruit?

De aanleg van de Merwehaven was in 1932-1933 klaar en langs de Schiedamseweg/Rotterdamse dijk werden een spoor geopend. Dit spoorwegemplacement werd onder andere gebruikt om de in de Merwehaven aanwezige fruitbedrijven, zoals Zoutewelle en Velleman en Tas, te voorzien van vers fruit. Jarenlang liep er een rechtstreekse treinverbinding tussen Spanje en Rotterdam (nr 41815), met wagonladingen sinaasappelen en citroenen. 

Foto: Ben van Wevering (1989)

Foto: Ben van Wevering (1989)

Maar er waren ook andere spoorgebruikers. Beroemde Rotterdam havenbedrijven als Müller, Swarttouw en Quick Dispatch hadden er ook een spooraansluiting. 
Aan het westelijk einde lag de aansluiting langs de Gustoweg, waar de firma van Uden de kolentreinen loste. Die waren afkomstig uit de Sophia Jacoba mijn in het Duitse Hückelhoven. De kolentreinen waren de laatste treinen die gebruik maakte van deze goederenspoorlijn.

Van het oude sporen is niet veel meer over. Af en toe ligt er nog een stuk verdwaalde rails langs de Marconistraat en op de Merwepieren. Bedenk dan dat hier ooit internationaal treinverkeer aanwezig was met wagons vol geurende sinaasappels, stinkende kolen en andere waar.

Overladen bananen van schepen naar trein in de Merwehaven. Foto: L. Hessels (1957)

Overladen bananen van schepen naar trein in de Merwehaven. Foto: L. Hessels (1957)

Vorige
Vorige

In Turkije geboren, in Nederland volwassen geworden

Volgende
Volgende

Het levensverhaal van Joke Vosbergen in Oud-Mathenesse